وضعیت فعلی فضای آموزشی و زمین مازاد گناوه
شهرستان گناوه این روزها با کمبود حاد فضای آموزشی روبهروست و مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر با تأکید بر «عدم وجود زمین مازاد گناوه»، از وجود کلاسهای با بیش از ۴۰ دانشآموز خبر داد. این شرایط، آموزش و پرورش را در بنبست تامین فضا قرار داده و امکان معرفی «زمین مازاد گناوه» برای ساخت مدرسه یا امکانات رفاهی فرهنگیان منتفی است.

پیامدهای نبود زمین مازاد گناوه بر کیفیت آموزش
نبود «زمین مازاد گناوه» بر عدالت آموزشی و رشد همهجانبه دانشآموزان تاثیرگذار بوده است. فشار جمعیتی و مهاجرپذیری:
- منجر به کوچک شدن فضای کلاس و افزایش تراکم دانشآموزان
- محدود کردن فعالیتهای فوقبرنامه، ورزشی و فرهنگی
این عوامل هم برای معلمان بار مضاعف ایجاد میکند و هم فرصتهای یادگیری خلاق را کاهش میدهد.
راهکارهای جبران کمبود بدون زمین مازاد
با نداشتن «زمین مازاد گناوه»، میتوان به گزینههای زیر برای بهینهسازی فضا فکر کرد:
- تجهیز سالنها و فضای عمومی مدارس به کلاسهای هوشمند و چندمنظوره
- اجرای طرح مدرسهمحور با دو یا سه نوبتکلاس و استفاده مشترک از فضا
چشمانداز بلندمدت و ضرورت همکاری
در غیاب زمین مازاد گناوه، برنامهریزیهای شهری و آموزشی باید بر بهرهبرداری حداکثری از امکانات موجود متمرکز شود. حمایت مسئولان محلی برای صدور مجوز بهینهسازی ساختمانهای غیرآموزشی، جذب سرمایهگذاری خیرین و همکاری با نهادهای شهری، تنها راه عبور از تنگنای فضای آموزشی است. با طراحی مدلهای ترکیبی استفاده از فضا، گناوه میتواند از بحران فعلی عبور کند و عدالت آموزشی را تثبیت نماید.