آخرین ویرایش در ژوئن 9, 2025 توسط امیرمهدی صارمی
در چارچوب اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای مبارزه با قاچاق سوخت در استان سیستان و بلوچستان، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان از مسدودسازی ۲۲۹ کارت هوشمند سوخت متعلق به وسایل نقلیه اسقاطی خبر داد. این گام مهم، با همکاری پلیس راهور و مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده استان برداشته شده و منجر به حذف کامل این کارتها از چرخه سوختگیری شده است.
کاهش سوءاستفاده و صرفهجویی در مصرف سوخت
قربانعلی مردانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان، در خصوص این اقدام گفت: “با همکاری پلیس راهور و مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده سیستان و بلوچستان و پیگیریهای مستمر، کارتهای شناساییشده بهطور کامل از سامانه سوخت حذف شدند.”
وی توضیح داد که این خودروها پیش از این، ماهانه بیش از ۳۶ هزار لیتر سوخت دریافت میکردند. حذف آنها از چرخه توزیع سوخت، گام مهمی در صرفهجویی منابع کشور و مقابله با سوءاستفادههای احتمالی از سهمیههای یارانهای به شمار میرود. این حجم از سوخت که به خودروهای از رده خارج اختصاص مییافت، به احتمال زیاد در مسیر قاچاق قرار میگرفت و ضررهای اقتصادی فراوانی را به کشور تحمیل میکرد.

استمرار پایش و مقابله با قاچاق
مردانی با تأکید بر استمرار این روند، خاطرنشان کرد: “پایش مستمر کارتهای سوخت و تطابق اطلاعات با مراکز اسقاط، بخشی از برنامه جامع ما برای مقابله با پدیده قاچاق سوخت در منطقه است و اقدامات مشابه در دستور کار قرار دارد.” این بدان معناست که این عملیات یک باره نبوده و به صورت دورهای، اطلاعات کارتهای سوخت با دادههای خودروهای اسقاطی تطبیق داده خواهند شد تا از هرگونه سوءاستفاده آتی جلوگیری شود.
اهمیت موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان در ادامه افزود: “سیستان و بلوچستان بهدلیل هممرزی با کشورهای همسایه، همواره یکی از کانونهای حساس در حوزه مدیریت مصرف و توزیع سوخت بوده و اقدامات کنترلی نظیر این طرحها نقش بسزایی در کاهش انحراف مصرف سوخت ایفا میکنند.”
این موقعیت جغرافیایی، قاچاق سوخت را به یک چالش مهم در این استان تبدیل کرده است. قیمت پایین سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، انگیزه زیادی برای قاچاق ایجاد میکند. از این رو، اجرای طرحهای هوشمند و پیشگیرانه برای کنترل و مدیریت سهمیههای سوخت، برای جلوگیری از هدررفت منابع ملی و تقویت اقتصاد کشور بسیار حیاتی است. این گونه اقدامات میتواند به تدریج مسیرهای قاچاق را مسدود کرده و سوخت را به دست مصرفکنندگان واقعی برساند.
امیرمهدی صارمی
من فارغالتحصیل رشته برنامهریزی شهری هستم و از همان دوران دانشگاه به مسائل مربوط به شهر و زندگی شهری علاقهمند شدم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۶ با نوشتن مقالاتی درباره معماری و فضای شهری در یک وبلاگ تخصصی آغاز کردم. پس از کسب تجربه، به عنوان خبرنگار در حوزه شهری و محیط زیست در چندین رسانه مشغول به کار شدم. در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش شهری در یک مجله خبری معتبر فعالیت میکنم و تلاش دارم با پوشش رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و معماری، به بهبود کیفیت زندگی شهری کمک کنم.