مجله خبری حقیقت

منبع شما برای حقیقتِ اخبار

صمدیان درباره سینمای تجربی به توافق روشنی نرسیده‌ایم
اخبار روز

صمدیان تأکید کرد تعریف سینمای تجربی در ایران همچنان مبهم است

سیف‌الله صمدیان، فیلم‌ساز و عکاس شناخته‌شده، با اشاره به وضعیت سینمای تجربی در ایران گفت که هنوز تعریف روشنی از این ژانر در کشور وجود ندارد و به نظر می‌رسد میان داوران و فیلم‌سازان نیز توافقی جدی در این زمینه شکل نگرفته است.

چالش در تعریف سینمای تجربی

صمدیان که به‌عنوان عضو هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم‌های تجربی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت، اظهار کرد: «مشکل اصلی از همان نقطه آغاز ورود به بحث است. بسیاری تصور می‌کنند سینمای تجربی صرفاً به معنای شکستن ساختارها در تصویر، صدا یا فرم و فاصله گرفتن از سینمای کلاسیک است، در حالی که این نخستین خطاست.»

صمدیان درباره سینمای تجربی به توافق روشنی نرسیده‌ایم
صمدیان درباره سینمای تجربی به توافق روشنی نرسیده‌ایم

او تأکید کرد که برای ورود به سینمای تجربی، فیلم‌ساز باید ابتدا تجربه‌ای از کلاسیسم داشته باشد و پس از درک آن، بتواند مرزهایش را پشت سر بگذارد و به بیان تازه‌ای در روایت یا فرم برسد.

دشواری‌های سینمای تجربی در ایران

به گفته صمدیان، شرایط فرهنگی و اجتماعی ایران، مسیر فیلم‌سازان تجربی را دشوارتر کرده است. او توضیح داد: «جوانی که فیلم تجربی می‌سازد، اغلب نمی‌داند باید پس از گذر از مراحل طبیعی فیلم‌سازی و آموزش عملی، زبان بیانی متناسب با موضوع خود را پیدا کند؛ چه در محتوا و چه در اجرا.»

نگاهی به نمونه‌های جهانی سینمای تجربی

صمدیان با مقایسه سینمای ایران و جهان گفت: «در آثار فیلم‌سازانی چون آیزنشتاین یا تارکوفسکی، هر بار تجربه‌ای تازه نسبت به ساختار و نگاه سینمایی ارائه می‌شود. در هر فیلم تارکوفسکی، ذهن و ساختار اجرایی نوینی وجود دارد که هم برای خالق اثر و هم برای مخاطب تجربه‌ای متفاوت می‌سازد. این همان چیزی است که در جهان به آن سینمای تجربی موفق می‌گویند.»

ضعف روایت و آشفتگی ذهنی در آثار ایرانی

این داور جشنواره درباره چالش‌های فیلم‌های تجربی ایران تصریح کرد: «بسیاری از آثار نمی‌دانند دقیقاً چه حرفی می‌خواهند بزنند. در داوری این بخش با دو چالش جدی مواجه بودیم: نخست، عدم درک درست از ماهیت سینمای تجربی در میان فیلم‌سازان و دوم، آشفتگی ذهنی و فکری که در آثار به چشم می‌خورد.»

ریشه‌های اجتماعی آشفتگی در سینمای تجربی

صمدیان در پایان با نگاهی جامعه‌شناختی افزود: «این آشفتگی ریشه در زیست امروز ما دارد. وضعیت ذهنی و اجتماعی انسان معاصر، به‌ویژه در خاورمیانه و ایران، هنوز به شکلی منسجم در ذهن فیلم‌سازان شکل نگرفته و همین امر باعث بروز پریشانی در فکر و اجرا می‌شود.»

او ابراز امیدواری کرد که فیلم‌سازان پیش از ورود به عرصه سینمای تجربی، مسیر طبیعی شناخت سینما را طی کنند، فرهنگ تجربه‌گرایی را بیاموزند و سپس در آرامش، مسیر خلاقیت خود را در این ژانر تعریف کنند.

مجله خبری حقیقت

LEAVE A RESPONSE

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امیرمهدی صارمی من فارغ‌التحصیل رشته برنامه‌ریزی شهری هستم و از همان دوران دانشگاه به مسائل مربوط به شهر و زندگی شهری علاقه‌مند شدم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۶ با نوشتن مقالاتی درباره معماری و فضای شهری در یک وبلاگ تخصصی آغاز کردم. پس از کسب تجربه، به عنوان خبرنگار در حوزه شهری و محیط زیست در چندین رسانه مشغول به کار شدم. در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش شهری در یک مجله خبری معتبر فعالیت می‌کنم و تلاش دارم با پوشش رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و معماری، به بهبود کیفیت زندگی شهری کمک کنم.