مجله خبری حقیقت

منبع شما برای حقیقتِ اخبار

تخصیص ۴۲ همت اعتبار برای پروژه‌های ریلی و آزادراهی در ۶ ماهه امسال
اخبار روز اقتصادی

شتاب‌گیری زیرساخت‌های حمل‌ونقل: تخصیص ۴۲ همت اعتبار برای ریلی و آزادراهی

در نیمه نخست سال جاری، اعتباری بی‌سابقه به پروژه‌های ریلی و آزادراهی کشور تخصیص یافته است تا بیش از ۱۵ هزار کیلومتر مسیر در دست اجرا، به شبکه اصلی حمل‌ونقل متصل شود. این روند نشان می‌دهد دولت و بخش خصوصی با تمرکز بر توسعه هم‌زمان راه و ریل، قصد دارند ضمن افزایش ظرفیت ترانزیتی، سهم حمل‌ونقل پاک و صرفه‌جویی در مصرف سوخت را ارتقاء دهند.

جزئیات منابع مالی اختصاص‌یافته

  • ۴۲ همت نقدی از محل منابع عمومی
  • ۳۰ همت از طریق انتشار اوراق مشارکت
  • ۱۱ همت تهاتر نفت برای تسریع تکمیل خطوط ریلی
  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمومی دیگر

این ترکیب تأمین مالی، علاوه بر تضمین جریان نقدی، نشانگر مشارکت فعال بخش خصوصی در بیش از ۵۵ درصد آزادراه‌ها و حمایت ویژه دولت برای پروژه‌های استراتژیک ریلی است. مثال بارز، تهاتر نفت برای ریل چابهار–زاهدان است که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و اتصال راه‌آهن رشت–آستارا را تسهیل می‌کند.

تخصیص ۴۲ همت اعتبار برای پروژه‌های ریلی و آزادراهی در ۶ ماهه امسال
تخصیص ۴۲ همت اعتبار برای پروژه‌های ریلی و آزادراهی در ۶ ماهه امسال

۱۱ کریدور اصلی؛ ستون فقرات شبکه ترانزیت

  • شش کریدور شمال–جنوب؛ از خزر تا خلیج فارس با طول ۹۵۰ کیلومتر (۵۳۳ اجرا شده، ۱۳۳ در دست اجرا)
  • پنج کریدور شرق–غرب؛ تسریع دسترسی به مرزهای شرقی و غربی برای تجارت بین‌المللی

این کریدورها شامل آزادراه‌های تهران–شمال، آزادراه اندیمشک–اهواز (با صرفه‌جویی سالانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین)، و پل‌های ارتباطی در مسیرهای البرز و زاگرس هستند. تکمیل این شریان‌ها، علاوه بر کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت، سالانه جان صدها نفر را در تصادفات جاده‌ای نجات می‌دهد.

افق پیش‌رو و چالش‌ها

با وجود پیشرفت قابل‌توجه و جذب سرمایه‌گذاران، موانعی همچون تأمین نهایی سرمایه برای ۱۳۵ کیلومتر آزادراه اندیمشک–اهواز، تملک اراضی مسیر رشت–آستارا و هماهنگی‌های بین‌المللی در پروژه شلمچه–بصره باقی است. رفع این گلوگاه‌ها از طریق اصلاح قوانین مالیاتی، تسهیل ضمانت بانکی و تدوین نقشه راه مشترک با شرکت‌های خارجی، کلید دستیابی به بهره‌برداری کامل و افزایش بهره‌وری شبکه حمل‌ونقل خواهد بود.

با اتمام پروژه‌های در دست اجرا و افتتاح بخش‌های جدیدی مانند باند شرقی قطعه دو آزادراه تهران–شمال، انتظار می‌رود زمان سفر تهران تا شمال کشور به کمتر از دو ساعت برسد و ترانزیت داخلی با تکیه بر ریل و آزادراه به‌سرعت جایگزین جاده‌های قدیمی شود. چنین جهشی، علاوه بر رونق گردشگری، قدرت رقابتی ایران را در بازارهای صادراتی تقویت خواهد کرد.

مجله خبری حقیقت

LEAVE A RESPONSE

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امیرمهدی صارمی من فارغ‌التحصیل رشته برنامه‌ریزی شهری هستم و از همان دوران دانشگاه به مسائل مربوط به شهر و زندگی شهری علاقه‌مند شدم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۶ با نوشتن مقالاتی درباره معماری و فضای شهری در یک وبلاگ تخصصی آغاز کردم. پس از کسب تجربه، به عنوان خبرنگار در حوزه شهری و محیط زیست در چندین رسانه مشغول به کار شدم. در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش شهری در یک مجله خبری معتبر فعالیت می‌کنم و تلاش دارم با پوشش رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و معماری، به بهبود کیفیت زندگی شهری کمک کنم.