اخبار روزاقتصادی

شتاب‌گیری زیرساخت‌های حمل‌ونقل: تخصیص ۴۲ همت اعتبار برای ریلی و آزادراهی

در نیمه نخست سال جاری، اعتباری بی‌سابقه به پروژه‌های ریلی و آزادراهی کشور تخصیص یافته است تا بیش از ۱۵ هزار کیلومتر مسیر در دست اجرا، به شبکه اصلی حمل‌ونقل متصل شود. این روند نشان می‌دهد دولت و بخش خصوصی با تمرکز بر توسعه هم‌زمان راه و ریل، قصد دارند ضمن افزایش ظرفیت ترانزیتی، سهم حمل‌ونقل پاک و صرفه‌جویی در مصرف سوخت را ارتقاء دهند.

جزئیات منابع مالی اختصاص‌یافته

  • ۴۲ همت نقدی از محل منابع عمومی
  • ۳۰ همت از طریق انتشار اوراق مشارکت
  • ۱۱ همت تهاتر نفت برای تسریع تکمیل خطوط ریلی
  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمومی دیگر

این ترکیب تأمین مالی، علاوه بر تضمین جریان نقدی، نشانگر مشارکت فعال بخش خصوصی در بیش از ۵۵ درصد آزادراه‌ها و حمایت ویژه دولت برای پروژه‌های استراتژیک ریلی است. مثال بارز، تهاتر نفت برای ریل چابهار–زاهدان است که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و اتصال راه‌آهن رشت–آستارا را تسهیل می‌کند.

تخصیص ۴۲ همت اعتبار برای پروژه‌های ریلی و آزادراهی در ۶ ماهه امسال
تخصیص ۴۲ همت اعتبار برای پروژه‌های ریلی و آزادراهی در ۶ ماهه امسال

۱۱ کریدور اصلی؛ ستون فقرات شبکه ترانزیت

  • شش کریدور شمال–جنوب؛ از خزر تا خلیج فارس با طول ۹۵۰ کیلومتر (۵۳۳ اجرا شده، ۱۳۳ در دست اجرا)
  • پنج کریدور شرق–غرب؛ تسریع دسترسی به مرزهای شرقی و غربی برای تجارت بین‌المللی

این کریدورها شامل آزادراه‌های تهران–شمال، آزادراه اندیمشک–اهواز (با صرفه‌جویی سالانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین)، و پل‌های ارتباطی در مسیرهای البرز و زاگرس هستند. تکمیل این شریان‌ها، علاوه بر کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت، سالانه جان صدها نفر را در تصادفات جاده‌ای نجات می‌دهد.

افق پیش‌رو و چالش‌ها

با وجود پیشرفت قابل‌توجه و جذب سرمایه‌گذاران، موانعی همچون تأمین نهایی سرمایه برای ۱۳۵ کیلومتر آزادراه اندیمشک–اهواز، تملک اراضی مسیر رشت–آستارا و هماهنگی‌های بین‌المللی در پروژه شلمچه–بصره باقی است. رفع این گلوگاه‌ها از طریق اصلاح قوانین مالیاتی، تسهیل ضمانت بانکی و تدوین نقشه راه مشترک با شرکت‌های خارجی، کلید دستیابی به بهره‌برداری کامل و افزایش بهره‌وری شبکه حمل‌ونقل خواهد بود.

با اتمام پروژه‌های در دست اجرا و افتتاح بخش‌های جدیدی مانند باند شرقی قطعه دو آزادراه تهران–شمال، انتظار می‌رود زمان سفر تهران تا شمال کشور به کمتر از دو ساعت برسد و ترانزیت داخلی با تکیه بر ریل و آزادراه به‌سرعت جایگزین جاده‌های قدیمی شود. چنین جهشی، علاوه بر رونق گردشگری، قدرت رقابتی ایران را در بازارهای صادراتی تقویت خواهد کرد.

مجله خبری حقیقت

امیرمهدی صارمی

امیرمهدی صارمی من فارغ‌التحصیل رشته برنامه‌ریزی شهری هستم و از همان دوران دانشگاه به مسائل مربوط به شهر و زندگی شهری علاقه‌مند شدم. فعالیت حرفه‌ای خودم را از سال ۱۳۹۶ با نوشتن مقالاتی درباره معماری و فضای شهری در یک وبلاگ تخصصی آغاز کردم. پس از کسب تجربه، به عنوان خبرنگار در حوزه شهری و محیط زیست در چندین رسانه مشغول به کار شدم. در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش شهری در یک مجله خبری معتبر فعالیت می‌کنم و تلاش دارم با پوشش رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و معماری، به بهبود کیفیت زندگی شهری کمک کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا