«زمین مازاد گناوه ندارد»؛ بن‌بستی در توسعه فضای آموزشی

آخرین ویرایش در اکتبر 4, 2025 توسط امیرمهدی صارمی

وضعیت فعلی فضای آموزشی و زمین مازاد گناوه

شهرستان گناوه این روزها با کمبود حاد فضای آموزشی روبه‌روست و مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر با تأکید بر «عدم وجود زمین مازاد گناوه»، از وجود کلاس‌های با بیش از ۴۰ دانش‌آموز خبر داد. این شرایط، آموزش و پرورش را در بن‌بست تامین فضا قرار داده و امکان معرفی «زمین مازاد گناوه» برای ساخت مدرسه یا امکانات رفاهی فرهنگیان منتفی است.

آموزش و پرورش زمین مازاد در گناوه ندارد
آموزش و پرورش زمین مازاد در گناوه ندارد

پیامدهای نبود زمین مازاد گناوه بر کیفیت آموزش

نبود «زمین مازاد گناوه» بر عدالت آموزشی و رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان تاثیرگذار بوده است. فشار جمعیتی و مهاجرپذیری:

  • منجر به کوچک شدن فضای کلاس و افزایش تراکم دانش‌آموزان
  • محدود کردن فعالیت‌های فوق‌برنامه، ورزشی و فرهنگی

این عوامل هم برای معلمان بار مضاعف ایجاد می‌کند و هم فرصت‌های یادگیری خلاق را کاهش می‌دهد.

راهکارهای جبران کمبود بدون زمین مازاد

با نداشتن «زمین مازاد گناوه»، می‌توان به گزینه‌های زیر برای بهینه‌سازی فضا فکر کرد:

  • تجهیز سالن‌ها و فضای عمومی مدارس به کلاس‌های هوشمند و چندمنظوره
  • اجرای طرح مدرسه‌محور با دو یا سه نوبت‌کلاس و استفاده مشترک از فضا

چشم‌انداز بلندمدت و ضرورت همکاری

در غیاب زمین مازاد گناوه، برنامه‌ریزی‌های شهری و آموزشی باید بر بهره‌برداری حداکثری از امکانات موجود متمرکز شود. حمایت مسئولان محلی برای صدور مجوز بهینه‌سازی ساختمان‌های غیرآموزشی، جذب سرمایه‌گذاری خیرین و همکاری با نهادهای شهری، تنها راه عبور از تنگنای فضای آموزشی است. با طراحی مدل‌های ترکیبی استفاده از فضا، گناوه می‌تواند از بحران فعلی عبور کند و عدالت آموزشی را تثبیت نماید.

مجله خبری حقیقت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا