آخرین ویرایش در سپتامبر 17, 2025 توسط امیرمهدی صارمی
در حالی که اجرای خط ۲ متروی اصفهان با هدف تسریع در حملونقل شهری و کاهش ترافیک کمرمق پیش میرود، رخدادی غیرمنتظره چالش تازهای را مقابل ساکنان خیابان نشاط قرار داده است. روز گذشته، گل حفاری تونل—معمولاً سیال بنتونیتی برای پایدارسازی دیوارهها—در عمق ۲۲ متری از لایههای زیرزمینی تراوش و از مسیر چاههای فاضلاب و ترکیدگی لولهها، به سطح خیابان و چند منزل مسکونی رسید.
مدیرکل مدیریت بحران استان در تشریح ماجرا گفت که بلافاصله پس از وقوع، تیم فنی شهرداری و پیمانکار قطار شهری در محل حضور یافتند و با پمپ و کامیونهای آبکش، عملیات جمعآوری گل و پاکسازی منازل را آغاز کردند. خوشبختانه تاکنون گزارشی از مصدومیت جانی منتشر نشده، اما این حادثه نگرانی شهروندان را نسبت به ایمنی زیرساختهای شهری و روند مطالعات ژئوتکنیک پروژه برانگیخته است.

ریشه مشکل و راهکارهای پیش رو
حفاری تونلهای شهری اغلب مستلزم تزریق سیال پایدارکننده است؛ اما نفوذ این سیال به چاهها میتواند از انطباق نامناسب آستر لولهها یا فشار بیش از حد پمپاژ حکایت کند. تجربه شهرهایی مانند تهران و مشهد نشان میدهد که بهرهگیری از سیستمهای مانیتورینگ فشار زمینشناسی و برقراری ایستگاههای کنترل نشتی، در کاهش خطرات نقشی کلیدی دارند.
برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی این پیشنهادات مد نظر قرار گیرد:
- راهاندازی ایستگاههای حفاری فرعی برای اندازهگیری فشار و کیفیت سیال در چند عمق کلیدی
- اتخاذ شیوههای آزمایش منظم پوشش چاهها و انجام زهکشی جانبی پیش از حفاری اصلی
فرآیند نهایی بررسی کارشناسی در حال انجام است تا ضمن یافتن مقصر، جبران خسارات به ساکنان صورت پذیرد و درس تجربهای برای اجرای بیخطر پروژههای عمرانی بعدی باشد.
امیرمهدی صارمی
من فارغالتحصیل رشته برنامهریزی شهری هستم و از همان دوران دانشگاه به مسائل مربوط به شهر و زندگی شهری علاقهمند شدم. فعالیت حرفهای خودم را از سال ۱۳۹۶ با نوشتن مقالاتی درباره معماری و فضای شهری در یک وبلاگ تخصصی آغاز کردم. پس از کسب تجربه، به عنوان خبرنگار در حوزه شهری و محیط زیست در چندین رسانه مشغول به کار شدم. در حال حاضر، به عنوان دبیر بخش شهری در یک مجله خبری معتبر فعالیت میکنم و تلاش دارم با پوشش رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و معماری، به بهبود کیفیت زندگی شهری کمک کنم.