ورود هوش مصنوعی به کتابهای درسی و برنامهریزی برای کاهش دوره آموزشی سرباز معلمان

وزیر آموزش و پرورش از برنامهریزی جدی برای ورود هوش مصنوعی به محتوای آموزشی مدارس خبر داد و اعلام کرد که این فناوری بهزودی در کتابهای درسی و برنامههای رسمی آموزشی جای خواهد گرفت. همچنین وی از تلاش برای کاهش مدت دوره آموزشی سرباز معلمان به یک یا دو هفته خبر داد تا روند آموزش در مدارس دچار اختلال نشود.
تحول در آموزش با ورود هوش مصنوعی
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در حاشیه سیوهشتمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش کشور با حضور در جمع خبرنگاران، به اهمیت آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: «آغاز مهرماه یکی از مهمترین رویدادهای ملی است که همواره مورد توجه خانوادهها، معلمان و مسئولان آموزشی قرار دارد. برای شروع سال تحصیلی آینده، برنامهریزی گستردهای انجام شده تا دانشآموزان تجربهای متفاوت و باکیفیت از آموزش داشته باشند.»
وی با اشاره به تدوین ۸۱ برنامه در قالب ۲۰ محور در این اجلاس افزود: «این برنامهها بهطور مستمر رصد میشوند تا آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی فراهم شود.»
کاظمی با تأکید بر دو هدف کلان دولت در حوزه آموزش، یعنی ارتقای کیفیت و تحقق عدالت آموزشی، اظهار کرد: «شعار اجلاس امسال “کیفیت برای همه” است و هدف ما این است که تمامی دانشآموزان، فارغ از موقعیت جغرافیایی یا اقتصادی، از آموزش استاندارد و باکیفیت بهرهمند شوند.»
هوش مصنوعی در خدمت آموزش؛ از تولید محتوا تا شناسایی استعدادها
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در حوزه آموزش، گفت: «با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و شرکتهای دانشبنیان وابسته به وزارت آموزش و پرورش، گامهای مهمی در مسیر بهرهگیری از هوش مصنوعی برداشتهایم.»
وی سه مرحله اصلی این برنامه را چنین تشریح کرد:
- استفاده مقدماتی از هوش مصنوعی در فرآیند یادگیری
- تولید محتوای آموزشی با کمک فناوریهای هوشمند
- شناسایی و پرورش استعدادهای مرتبط با حوزه هوش مصنوعی
کاظمی افزود: «هوش مصنوعی بهزودی در کتابهای درسی و برنامههای رسمی آموزشی جای خواهد گرفت. همچنین از ظرفیت بخش خصوصی برای تجهیز مدارس با فناوریهای نوین آموزشی بهره خواهیم برد.»

کاهش دوره آموزشی سرباز معلمان؛ تسهیل در روند تدریس
در بخش دیگری از سخنان خود، وزیر آموزش و پرورش به موضوع سربازی معلمان اشاره کرد و گفت: «چند سالی است که موضوع معافیت تحصیلی و ضرورت گذراندن دورههای آموزش نظامی برای معلمان مطرح شده است. تلاش داریم این دورهها را بهصورت فشرده و در قالب یک تا دو هفته برگزار کنیم تا کمترین اختلال در روند آموزشی مدارس ایجاد شود.»
وی تأکید کرد: «هدف این برنامه آن است که معلمان بتوانند ضمن انجام فعالیتهای فرهنگی و آموزشی، آموزش نظامی لازم را نیز دریافت کنند.»
نگاه آیندهنگر به آموزش؛ ترکیب فناوری و حمایت از معلمان
کاظمی در پایان با اشاره به اهمیت تلفیق آموزشهای فناورانه و نظامی در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کشور گفت: «حمایت از معلمان و بهرهگیری از فناوریهای نوین، دو محور اصلی در تحول نظام آموزشی هستند. ما در تلاشیم تا با ایجاد زیرساختهای مناسب، آموزش را به سطحی برسانیم که پاسخگوی نیازهای نسل آینده باشد.»
با ورود هوش مصنوعی به مدارس و اصلاح روند آموزش نظامی معلمان، آموزش و پرورش کشور در مسیر تحول قرار گرفته است؛ تحولی که میتواند کیفیت یادگیری را ارتقا داده و عدالت آموزشی را در سراسر کشور محقق کند.